Witamina A: do czego służy i gdzie się znajduje

Trudno przecenić rolę witaminy A. Substancje z tej grupy trafają na różne narządy i układy:

  • Z udzielenie pomocy barierową błon chorobowych, zapobiegając rozwojowi wirusowych.
  • Biorą udział we wczesnej fazie rozwoju, dlatego przy ich niedoborze ciemna adaptacja jest znacznie zmniejszona. Niezbędny do odpowiedniego nawilżenia rogówki oka.
  • Zapewnij organizmowi ochronę antyoksydacyjną poprzez interakcję z wolnymi rodnikami. Wzmacniają również działanie przeciwutleniające tokoferolu.
  • Weź udział w części wrażliwej, która jest częścią skóry, gruczołów, błon śluzowych.
  • Promuj odnowę, normalne funkcjonowanie komórek skóry.

Główne objawy niedoboru witaminy A: ślepota nocna, bóle głowy, bóle brzucha i kości, osłabienie, złe samopoczucie, nocne poty, łamliwe włosy i paznokcie, pęcii

Kobiety

Witamina A: do czego służy i gdzie się znajduje

Zdrowa skóra, paznokcie, włosy, rzęsy to główne oznaki kobiecej urody. Wszystko to jest niemożliwe bez odpowiedniego spożycia witaminy A w organizmie. Bierze udział w metabolizmie lipidów, stymuluje napięcie kolagenu, pomoc pomoc techniczna, jędrność skóry, opłaty łamaniu się włosów i rozdwajaniu paznokci. Z tego powodu witamina A jest zawarta w wielu produktach do pielęgnacji urody. Bazujące na nim kremy wygładzają zmarszczki, usuwają pęknięcia, łagodzą swędzenie i łuszczenie się skóry.

Witamina A jest niezbędna do odnowy komórek nabłonka. Z powodu niedoboru cierpi nie tylko skóra, ale także śluzowe na płciowych.

Niedobór może rozwinąć erozji szyjki macicy, pleawki i innych chorób tkanek nabłonkowych na płciowych.

Korzyści płynące z witaminy A podczas ciąży są oczywiste. Jest niezbędny do tworzenia układu oddechowego, wzroku, mózgu i rdzenia kręgowego, kości i układu krążenia. Przy wystarczającym spożyciu zmniejsza się ryzyko wcześniactwa i niskiej masy urodzeniowej.

Dzienna dawka witaminy A u kobiet wynosi 0,6–0,7 mg. Potrzeby kobiet w ciąży wynoszą 0,75–0,77 mg dziennie.

Mężczyźni

Witamina A odgrywa ważną rolę w utrzymaniu męskich funkcji rozrodczych. Bierze udział w syntezie hormonów steroidowych, wpływa na podstawowe wydzielanie testosteronu i transferyny. Niedobór tego pierwiastka prowadzi do spadku produkcji testosteronu. Wraz z nim hamowane jest libido, spada potencja, spada produkcja płynu nasiennego.

Witamina A jest niezbędna dla osób, które chcą budować mięśnie. Bierze udział w procesie tworzenia nowych komórek mięśniowych, sprzyja lepszej regeneracji po wysiłku oraz kontroluje tempo tworzenia się glikogenu w organizmie. Pierwiastek ten decyduje o gęstości mięśni, ich objętości oraz potencjale do energochłonnego treningu. Jeśli mężczyzna uprawia kulturystykę, potrzeba na nią wzrasta.

Dzienne zapotrzebowanie mężczyzn na witaminę A wynosi 0,6–0,9 mg. Przy kulturystyce zalecana dawka może wynosić nawet 1,5 mg, w zależności od intensywności treningu.

Dla dzieci

Witamina A odgrywa ważną rolę we wzroście i rozwoju organizmu dziecka. Zapewnia następujące procesy i funkcje:

  • wzrost, wzmocnienie kości, zębów;
  • ochrona przeciwutleniająca komórek;
  • odporność na infekcje;
  • regeneracja skóry, błon śluzowych;
  • rozwój układu moczowo-płciowego;
  • procesy metaboliczne.

Niezbilansowane odżywianie, choroby przewodu pokarmowego, a także brak cynku i tokoferolu w diecie zaburzają wchłanianie witaminy A i prowadzą do jej niedoboru. W takim przypadku dziecko może odczuwać następujące objawy:

  • zaburzenia widzenia, częściowa ślepota barw, ślepota nocna, suchość rogówki;
  • łuszczenie się skóry, zwłaszcza na kolanach i łokciach, egzema, łupież, wypadanie włosów, łamliwe włosy;
  • utrzymujące się infekcje, przedłużony powrót do zdrowia;
  • opóźnienie wzrostu i rozwój fizyczny;
  • zapalenie jamy ustnej, furunculosis, pogorszenie stanu szkliwa zębów;
  • częste choroby układu moczowego;
  • zaburzenia snu, osłabienie, anemia.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A zmienia się wraz z wiekiem. U dzieci poniżej pierwszego roku życia wynosi 0,4-0,5 mg, u dzieci poniżej 8 lat – 0,3-0,4 mg. Chłopcy w wieku 9-13 lat – 0,9 mg, dziewczęta w tym samym wieku – 0,6 mg.

Przedawkować

Witamina A jest ważną substancją biologicznie czynną, ale jej nadmiar jest równie niebezpieczny jak niedobór. Gromadzi się w tkankach. W przypadku ostrego zatrucia ma następujące negatywne skutki:

  • zawroty głowy, podwójne widzenie, splątanie, ból głowy;
  • drażliwość, senność;
  • osteoporoza;
  • krwawienie z dziąseł, owrzodzenie jamy ustnej;
  • złuszczanie ust, dłoni;
  • zwiększone ciśnienie wewnątrzczaszkowe, nudności, wymioty;
  • biegunka.

Takie objawy są możliwe przy zastrzykach tego pierwiastka. Ale oprócz ostrego, istnieje chroniczne zatrucie. W tym przypadku apetyt spada, błony śluzowe i skóra wysychają, temperatura wzrasta i obserwuje się wypadanie włosów. W okolicy trójkąta nosowo-wargowego pojawiają się podeszwy, dłonie, żółto-pomarańczowe plamy. Kiedy pojawiają się takie objawy, preparaty witaminy A są anulowane, zaleca się leczenie objawowe.

Przeciwwskazania

Witamina A jest zabroniona w przypadku nadwrażliwości na te związki. Zaleca się ostrożność w przypadku alkoholizmu, marskości wątroby, wirusowego zapalenia wątroby, niewydolności nerek. W czasie ciąży, dzieci, osoby starsze lek jest przepisywany ściśle według wskazań.

Źródła witaminy A.

Najlepszym sposobem na uzyskanie niezbędnych składników odżywczych jest dieta. W produktach pochodzenia zwierzęcego występuje w postaci retinolu, aw produktach roślinnych w postaci prekursora karotenu. Obie formy są ważne, ale aktywność retinolu jest trzykrotnie większa niż karotenu. Z tego powodu nie powinno być wielu źródeł zwierzęcych. Ale owoce i warzywa w kolorze żółtym lub pomarańczowym można jeść więcej.

Główne źródła retinolu to:

  • olej rybny, wątróbka dorsza, indyk, krowa, baran, kurczak;
  • śmietana, masło, ser, mleko, twarożek, śmietana;
  • kurze jaja.

Karoten znajduje się w marchwi, dyni, morelach, brzoskwiniach i wiśniach. Dużo tego jest w szpinaku, pietruszce, bazylii, groszku.

Witamina A to jeden z najważniejszych związków biologicznie czynnych. Nie jest przypadkiem, że zajmuje pierwsze miejsce na liście ważnych elementów. Ale najlepiej jest to zdobyć z jedzeniem, a nie w postaci narkotyków syntetycznych. Przedawkowanie jest równie niebezpieczne, jak niedobór, zwłaszcza w przypadku dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży. Dlatego ważne jest, aby nie tylko wiedzieć, do czego służy witamina A, ale także nie przyjmować jej bez zalecenia lekarza.

Anna Wagner

Edytor serwisu

Rate author
Poradnik Ogrodniczy